autor: Marta Anhalt
Przeglądając zdjęcia
wybitnych fotografów często zastanawiamy się co jest przyczyną ich sukcesu.
Większość powie, że to wysokiej klasy sprzęt, drogi aparat i dobry obiektyw.
Nie zgodzę się z nimi. Moim zdaniem najważniejsza jest świadomość – musimy
wiedzieć co chcemy opowiedzieć poprzez nasze zdjęcia i zastanowić się jak
zrobić to najlepiej.
Zdawanie się na automatykę aparatu nie zawsze się sprawdza. Szczególnie w sytuacjach gdy mamy nietypowe oświetlenie np. nastrojowe światło świec. W takiej sytuacji aparat np. włączy lampę błyskową ponieważ „widzi”, że kadr jest zbyt ciemny. Utracimy w ten sposób nastrojowość. Jeśli uda nam się wyłączyć lampę aparat zastosuje długi czas naświetlania i podbije wartość ISO co w rezultacie spowoduje, że nasze zdjęcie będzie nieostre, poruszone a do tego bardzo zaszumione.
Zdawanie się na automatykę aparatu nie zawsze się sprawdza. Szczególnie w sytuacjach gdy mamy nietypowe oświetlenie np. nastrojowe światło świec. W takiej sytuacji aparat np. włączy lampę błyskową ponieważ „widzi”, że kadr jest zbyt ciemny. Utracimy w ten sposób nastrojowość. Jeśli uda nam się wyłączyć lampę aparat zastosuje długi czas naświetlania i podbije wartość ISO co w rezultacie spowoduje, że nasze zdjęcie będzie nieostre, poruszone a do tego bardzo zaszumione.
Wyobraźcie sobie pomieszczenie, w którym panuje półmrok, przez niewielkie
okno wpada piękne, rozproszone światło, cudownie oświetlając twarz modelki.
Chcemy zrobić nastrojowe zdjęcie z zamyśloną kobietą, która nostalgicznie
wygląda przez okno, jakby patrzyła z nadzieją w przyszłość.
Przy pomocy mojego
aparatu zrobiłam takie:
Podczas, gdy zdając się na automatykę aparatu, wyszłoby:
Korzystając z
aparatów cyfrowych warto wybierać menu tematyczne, które najczęściej jest
umieszczone na pokrętle razem z funkcją auto. Są to programy przeznaczone do
wykonywania zdjęć w określonych sytuacjach. Specjalnie opracowane zestawy
ustawień, które najlepiej sprawdzają się podczas fotografowania określonej
sceny. Już w taki prosty sposób, bez żadnej wiedzy fotograficznej, pomagamy
naszemu aparatowi zrobić lepsze zdjęcie. Na zdjęciu poniżej widać oznaczenia
marki Nikon, które najkorzystniej włączyć przy wykonywaniu zdjęć: portretowych,
krajobrazu, makro, sportowych lub zdjęć nocnych.
ŚWIADOME FOTOGRAFOWANIE
Pamiętajmy, że naciśnięcie
spustu migawki nie jest początkiem ani też końcem aktu twórczego.
Proces powstawania zdjęcia zaczyna się dużo wcześniej … w głowie fotografa.
Czasami są to sekundy, czasami całe godziny spędzone nad obmyślaniem najdrobniejszych detali lub czekaniem na odpowiedni moment, pogodę, okazję.
Proces powstawania zdjęcia zaczyna się dużo wcześniej … w głowie fotografa.
Czasami są to sekundy, czasami całe godziny spędzone nad obmyślaniem najdrobniejszych detali lub czekaniem na odpowiedni moment, pogodę, okazję.
TRZY WAŻNE ELEMENTY: światło, emocje i historia.
Światło stoi zawsze na pierwszym miejscu. To ono kreuje rzeczywistość i nadaje jej pożądany kształt. Dzięki odpowiedniemu oświetleniu możemy oddać magię chwili, jej dramatyzm lub romantyzm. Od niego wszystko się zaczyna.
Światło stoi zawsze na pierwszym miejscu. To ono kreuje rzeczywistość i nadaje jej pożądany kształt. Dzięki odpowiedniemu oświetleniu możemy oddać magię chwili, jej dramatyzm lub romantyzm. Od niego wszystko się zaczyna.
Potem są emocje, ale
nie tylko te, które malują się na twarzy modela. Myślę także o emocjach jakie
wzbudza w nas samo zdjęcie. To w jaki sposób je odbieramy oraz historia, którą
poprzez swoje dzieło przekazuje nam fotograf.
KONTROLA TWÓRCZA
Fotografia jest jak
rzemiosło, to artyzm w pełnym tego słowa znaczeniu. Dlatego główną rolę gra
tutaj człowiek jako fotograf – artysta – rzemieślnik. To od niego zależy
kompozycja zdjęcia - wybór odpowiedniej chwili, perspektywy, dobór adekwatnych
parametrów jak np. wartość przysłony czy czas otwarcia migawki. W fotografii
portretowej nie bez znaczenia jest również współpraca z modelem – wydobycie
pożądanych emocji dzięki którym powstają niezapomniane obrazy.
Ostateczny szlif zdjęciom nadaje obróbka. Dzisiaj tradycyjną ciemnię zastąpiła tzw. ciemnia cyfrowa, która daje duże możliwości ingerencji w obraz. Należy jednak pamiętać, że sam program do postprodukcji nie zastąpi nam dobrego materiału wyjściowego jakim jest cyfrowy negatyw. Efekt końcowy zależy już tylko od dobrego smaku i gustu twórcy.
FINAŁ :)
Podstawą każdego zdjęcia jest światło, uchwycone przez aparat,
prowadzony ręką fotografa-artysty.
To on kreuje cały kadr, decyduje jaką historię chce opowiedzieć. Dobry sprzęt to tylko narzędzie, które dzięki wiedzy i wrażliwości fotografa oraz jego umiejętnościom i doświadczeniu może poprowadzić do sukcesu.
To on kreuje cały kadr, decyduje jaką historię chce opowiedzieć. Dobry sprzęt to tylko narzędzie, które dzięki wiedzy i wrażliwości fotografa oraz jego umiejętnościom i doświadczeniu może poprowadzić do sukcesu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz